Integration

Skolen reserverer hvert år plads til maksimalt 10 elever med anden etnisk baggrund. Både piger og drenge på 9. og 10. klassetrin er velkommen.

Der er ingen deadline for optagelse, men alle skal til en optagelsessamtale.

Djurslands efterskole har indrettet et sproglokale, med særligt fokus på elever med behov for støtte og integration. Undervisningen varetages af uddannet personale med specifikke kompetencer, i form af DSA uddannelse og flere års erfaring med religion/kultur forståelse. Skolen har gennem flere år modtaget elever fra Zambia, Congo, Rwanda, Nepal, Iran, Irak, Syrien – og har således elever med både muslimsk, kristen og hinduistisk baggrund. Der kan søges støtte-stipendiat ved efterskoleforeningen. To-sprogede elever, modtager undervisning i Dansk Som Andetsprog, foruden udvidet støtte/kontakt ordning. Skolen har kønsadskilte bo-forhold og tilbyder både traditionel dansk mad, mad uden svinekød og vegetarretter. 

For nogle år siden havde vi en elev på skolen, der kom fra Zambia. Ved skoleårets begyndelse havde hun boet i Danmark i knap to år.

Hun fortæller her om, hvad Djurslands Efterskole har betydet for hende: 

”Hej mit navn er Namonje Nakapizye, og jeg går på Silkeborg Gymnasium i 2.g. For ca. 2 år siden tog jeg 10. klasse på Djurslands Efterskole, hvor jeg bl.a. lærte mig selv bedre at kende og ikke mindst lærte at skrive og tale grammatisk korrekt dansk.  Det ene år af mit liv som jeg brugte på efterskolen, har betydet rigtig meget for mig.

Jeg  fik lov til at udvikle mig både mentalt, spirituelt og fysisk. Jeg fik nogen fantastiske venner, som indtil i dag står mig nær. Desuden fik jeg også muligheden for at lære noget om de unge danskeres væremåde og mentalitet. Jeg oplevede danskheden på en anden måde, der ligesom åbnede mine øjne for alle de forskellige danske traditioner og normer. Mine oplevelser på DE har bl.a. været med til at forme det liv jeg lever i dag. Det er på grund af DE, at jeg er mere bevidst omkring, hvem jeg er som menneske, og jeg har fået et andet syn på verden, altså med hensyn til fattigdom, krig og andre mennesker. DE er en af de ting, der har lagt grundlag for mine fremtidsplaner, som bl.a. involverer at læse til jordemoder, så jeg kan rejse ude i verden og hjælpe kvinder. Mine oplevelser på DE har virkelig sat spor i mit liv, og der går ikke en eneste dag, hvor jeg ikke tænker på min tid der. Jeg kunne aldrig i mit liv bytte disse oplevelse med noget andet, fordi uden dem, altså uden DE, ville jeg er ikke være den person, jeg er i dag.”

Del denne side